Solskydd för fasen!

Jag menar hur många gånger varje säsong hör man inte att solen är farlig, att man måste skydda sig och att huden tar mer stryk än någonsin i sommarsolen. Men varför lyssnar inte folk då?
Jag har alltid propagerat för att min generation är så mycket bättre på att smörja in sig än våra föräldrar och dess vänner men nu vet jag faktiskt inte längre. (Jag ska absolut inte dra alla över en kam för det finns många som lägger de där extra minuterna på att smörja in sig också.)

Att se ut som 60 vid 40 års ålder är väl ingen hit. Solkräm är troligtvis världens bästa antiagingkräm och det är nu i vår ålder som vi lägger grunden för hur vi kommer se ut om 10-20 år. Solfläckar som dyker upp redan på en tjugoåring är inget bra tecken, det kommer fler. De syns bara inte på ytan ännu.

"Ja men jag har en tålig och välpigmenterad hy, behöver inte använda sådant där klet" - Nej det behöver väl ingen om de inte vill men man ska ändå vara väl medveten om att det är de som är rikt pigmenterade som faktiskt får mest fläckar när de blir äldre. Melaninet som är pigmentet i huden klumpar ihop sig och bildar solfläckar.

Och som en liten parantes så är Sverige land nummer 2 i världen (australien nr1) när det gäller hudcancer. Troligtvis för att här råder solhysteri vid de soldagar som finns under sommarhalvåret. Då gäller pressa pressa pressa.
Jag solar också såklart, man känner sig alltid lite extra fräsch när man är brun. Men jag smörjer in mig och skyddar ansiktet extra med hög faktor. (Och brun utan sol är faktiskt ett helt okej alternativ för de som inte har tiden att ligga och gotta sig på stranden.)


Solfaktor och aftersun gör att brännan sitter längre och blir snyggare och jämnare. Och vem vill inte att den ska göra det? 



Tänk på att det ska vara både UVA (a för aging) och UVB (b för burning) -skydd på din solkräm. I ett solarie är de flesta strålarna UVA-strålar så vill du inte skrumpna ihop så sola försiktigt! UVA skyddet är alltid en tredjedel av siffran som står som SPF (solfaktor).
Kommentera inlägget här: