Makeover!
Häromdagen var jag hos duktiga Catrine på Maria Nila för att få en ordentlig uppfräschning och kom fram till att jag inte varit där sen i julas! Så en decimeter kortare och friskare fick det bli innan det var dags för en askbrun färgning med bleka slingor framtill.
Och så nöjd jag blev! Jättehärligt med en helt ny och fräsch ton nu i höst.
Före färgning:
Under process:
Efter:
Underbart!
Facefinity 3 in 1
Bas - Lumi Magique Primer, Loreal
Se upp för falsk och oärlig kosmetika!
Bara senaste veckan har jag stött på ett flertal artiklar angående den ökade handeln med oärliga kosmetikprodukter inom nätshoppar. Så varför inte ägna ett inlägg åt detta viktiga och intressanta ämne.
Visste ni t.ex. att mellan 10-20% av omsättningen på selektiva varumärken (ex. Dior och Lancome) är genom oärliga och kopierade produkter. Det är ju helt sjukt, och jag hade inte aning att det handlade om sådana mängder! Det säljs förfalskade skönhetsprodukter till ett värde av ca 4 miljarder kronor varje månad!
(Jämför man med modebranschen så ligger de på ca 2 miljarder i månaden)
Den organiserade brottsligheten har som med mycket annat ett finger med i spelet även här. Den lyxiga krämen som köptes som ett kap för halva priset kan nämligen ha tillverkats i något skitigt labb med usel hygien, gifter i omlopp och i många fall även barnarbete. Detta kan leda till hälsoproblem för den som senare använder produkterna. Samtidigt som terroristorganisationerna cashar in multum.
En förfalskad vara eller stöldgods som det också i många fall kan handla om som säljs på nätet innebär att man som konsument inte har några rättigheter alls vid en reaktion som allergi eller utslag. Konsumenten kan även göras skyldig till häleri.
Så vad avgör om en produkt är äkta vara eller inte?
- Handla alltid från auktoriserade e-handels sidor.
- För att få få sälja selektiv kosmetik krävs det att det förutom e-handeln måste finnas en fysisk butik och hela sortimentet av varumärket måste finnas till försäljning, inte bara storsäljarna.
- Nätbutikerna måste även ha utbildad personal (ex. Makeupartister och hudteraputer) på sin kundtjänst.
- Dra öronen tillbaka vid för stora prisskillnader jämfört med butikspriser. Låter det för bra för att vara sant, då är det oftast det!
- Ring och kolla med märkets kundtjänst om du är osäker, de har stenkoll på vilka som får sälja deras produkter och inte.
Informationen till denna lilla text har jag hittat hos bland annat kicks.se, metro (13/9) och aftonbladet (14/9).
Så se upp både en och två gånger extra innan nästa inköp på nätet!
Det tänker minsann jag göra!
Greige it is!
Trendfärgen nummer ett i höst på nagellack är utan tvekan greige. Greige är en blandning av brunt och beige som passar till det mesta och de flesta.
Jag själv använder idag Lumenes nya lack i Gloss & care serien. Färgen heter Late Winter och har en smidig liten flaska och en perfekt rundad pensel.
Lacket kostar 69:- och släpps i butik inom kort!
Hej då removern!
Har nu använt upp min flaska med eyemakeup-remover från Chanel så därför är det dags för en liten utvärdering.
Démaquillant yeux intense är otroligt dryg, speciellt om man blöter bomullspadden innan man häller på vätskan.
Det som jag inte är så förtjust över med den är att det tar lite för långt tid att lösa upp mascara och eyeliner även om removern ska vara anpassad till vattenfasta produkter också. Och när jag blir otålig börjar jag gnugga och då tappar jag alltid några fransar. Alltså, en remover som är helt okej för en lätt makeup men inte riktigt mer än så. Jag tycker inte att den är värd sina 290:- när det finns så många bättre och mer prisvärda varianter!
Smygtitt på KICKS makeup!
Höstfavoriter
Lördag
Tack för en rolig kväll!
Happy B-day!
Sofia 21,
vi får iallafall ha dig kvar här tills på söndag innan du försvinner igen.
Denna gången med lagliga utgångar i landet därborta!
Love you ♥
La vie est belle - Livet är vackert
beautylovin is back
The power of arctic nature
Det är just det som finska kosmetikmärket Lumene har valt att lägga all sin fokus på, bärens krafter i våra skönhetsprodukter.
Jag spenderade torsdagskvällen på Scandic Grand Central där jag och mina kollegor fick lära oss allt om Lumenes prisvärda och naturliga sortiment. Med fokus på nyheter som BB-creams innehållande hjortron och mängder av nya makeup produkter med ingridienser som blåbär och hallon kände iallafall jag mig inspirerad när vi gick där ifrån nöjda och glada med en varsin påse med produkter att ta med oss hem för att skaffa oss en egen uppfattning!
På bilden är Lumenes makeupartist Frida och hennes modell för kvällen, Sandra.